Een webwinkel laten maken en online zetten?

In de laatste tien jaar zijn er een aantal grote bedrijven onderuit gegaan omdat ze geen goede webwinkel hadden. Dat geeft wel aan waar de toekomst van de detailhandel ligt. Je bent er al lang niet meer met een winkel met een goede service en een uitgebreid assortiment. Je hebt ook een webwinkel nodig waar je klanten online met je zaak kennen kunnen maken. En waar ze snel het gewenste product kunnen vinden, soepel kunnen afrekenen en alle extra service kunnen krijgen die je offline ook biedt. Bovendien moet die webwinkel ook nog online worden gehouden door een betrouwbare hostingpartij. Als ondernemer, hoe groot of klein je ook bent, moet je dus investeren in een website waar planten je producten kunnen bekijken en kopen. Hoe pak je dat aan? Lees een paar belangrijke tips voor een succesvolle webshop in deze tekst.

Wat zijn de belangrijkste punten van een goede webshop?

Een webwinkel kan je zo uitgebreid of simpel maken als je zelf wilt. Het belangrijkste is, dat hij een goed overzicht van je producten heeft. Zodat klanten direct kunnen zien wat je in de aanbieding hebt. Als ze niet binnen een minuut vinden waar ze naar op zoek zijn dan haken ze af, en dan gaan ze naar een webshop waarop ze makkelijker kunnen navigeren. Ook het afrekenproces moet makkelijk zijn: klanten willen geen pagina’s vol met gegevens moeten invullen om de producten in hun winkelmandje te betalen. Verder zijn er bepaalde extra’s die bij elke webwinkel tot een hogere conversie kunnen leiden. Een productpagina met goede informatie afbeeldingen en zelfs filmpjes en recensies, persoonlijke service met live chat, en een locatiebepaler zijn er voorbeelden van. En ten slotte moeten webwinkels ook nog eens een vormgeving hebben die aansluit bij jouw huisstijl en bij jouw branche. Al deze onderdelen van een goede webwinkel zijn tegenwoordig eenvoudig te programmeren.

Hoe kom je aan een werkende webwinkel?

Programma’s zoals WordPress en Magento bieden sjablonen en paginabouwers aan waarmee zelfs een amateur webbouwer binnen een week een redelijke webwinkel in elkaar kan zetten. Ons advies is om in zee te gaan met een van de vele webdevelopers, commerciële bureaus die voor rond de €1000 een uitstekende webwinkel op maat voor je kunnen maken. Daarmee heb je alle mogelijkheden in huis die jouw bedrijf nodig heeft om klanten aan te trekken. Kijk ook naar werknemers in je bedrijf die een goede webmaster zouden kunnen worden. Want je wilt regelmatig je website updaten met nieuwe producten, interessante informatie, en natuurlijk de verwerkingen van verzendingen en betalingen. Het voordeel van de nieuwe generatie websites is, dat die een menu aan de achterkant (backend) hebben die heel eenvoudig kan worden bediend. Door die regelmatig te vernieuwen houd je website interessant en up-to-date.

Je webwinkel laten hosten?

Webhosting is een service die wordt verleend door zogenaamde hosting providers. Dat zijn ICT-bedrijven met webservers, die gespecialiseerd zijn in het online krijgen en houden van jouw website of webwinkel. Zo hebben jouw digitale winkel en alle producten daarin een permanente plek op het worldwide web. Waar jouw klanten je aanbod kunnen vinden en er met plezier in rond kunnen shoppen. De diensten van de hosting provider noemen we hostingpakketten. Hostingpakketten voor webwinkels zijn vaak wat zwaarder dan die voor normale websites. Je hebt redelijk wat opslagruimte nodig om alle foto’s en informatie over je producten en bestellingen op de server op te slaan. Toch zijn de prijzen van deze pakketten, ook door de zware concurrentie die er op deze markt geldt heel redelijk. Voor een euro of tien a vijftien op maandbasis heb je al een hostingpakket waarmee jouw webwinkel online staat, loopt als een trein en onbeperkt dataverkeer heeft. Ook is er de mogelijkheid om tot wel 50 verschillende e-mailadressen aan te maken, zodat al jouw werknemers een eigen mailbox krijgen. Natuurlijk met de unieke extensie van jouw bedrijfsnaam eraan geplakt.